Wednesday 15 April 2015

Panduan Ke Hospital Untuk Bersalin

Oh Terujanya..


Alhamdulillah dan syukur dipanjatkan ke hadrat yang Maha Esa kerana hari, masa dan waktu yang ditunggu-tunggu bakal tiba. Hari ni ke Klinik dan Doktor menasihatkan agar saya dan suami membuat persiapan untuk menyambut insan baru dalam keluarga kami, sedar tak sedar kandungan saya dh nak masuk 8 bulan, syukur alhamdulillah. Sebenarnya yang ini anak ke tiga saya insyaallah namun rasa terujanya sama macam nak sambut anak yang pertama, maklumlah ini amanah daripada Allah jadi kita kena betul-betul menghargainya..abang dan kakaknya pun tak sabar dah nak sambut adik baru..

Jadi di sini ingin saya kongsikan bersama anda tentang tips dan panduan yang perlu dipersiapkan sebelum ke hospital. Panduan ini penting kerana ianya bagi memastikan proses kelahiran berjalan lebih lancar dan tersusun andai kata baby kita ni nak keluar lagi cepat sebelum tarikh due date nya, boleh jadi baby pun tak sabar nak jumpa kita huhu. Itu kalau bagi ibu-ibu yang bersalin normal,macam kes saya pula doktor memang dah bagi tarikh siap-siap supaya saya pergi mnyerah diri sebab saya memang dah confirm operation berikutan saya dah operation dua kali sebelum ini.

Panduan dan Tips

Barangan Keperluan Ibu


  Barangan Keperluan Baby

  


Senarai Brangan Keperluan Ibu


1. Buku Laporan Mengandung -

 Tak kirala anda kalau check up di Klinik Swasta ataupun di klinik kerajaan jangan lupa bawa buku yang dibekalkan pihak Klinik, ia penting untuk panduan pegawai perubatan yang bertugas bagi mengetahui perjalanan kandungan anda dan masalah yang dialami, supaya pihak hospital boleh membuat persedian yang rapi sebelum proses kelahiran.


2. Pakaian Ibu -

Pastikan anda membawa pakaian anda seperti baju t-shirt atau yang jenis berbutang(supaya senang nak susukan baby) dan kain batik untuk dipakai ketika pulang dari hospital. Sewaktu di dalam wad, sepasang pakaian akan diberikan setiap hari selama mana anda berada di hospital.

Sekiranya ibu dinasihatkan datang awal ke hospital dan perlu bermalam di wad 1 atau 2 malam atau ibu perlu tinggal di wad untuk tempoh yang lama, bawalah kain batik beberapa helai sebagai persediaan.

3. Pakaian Dalam -

Jangan lupa pakaian dalam seperti Bra menyusu, Seluar dalam yang selesa (bukan seluar dalam untuk ibu mengandung) bila baby dah keluar perut anda akan mengempis. Boleh juga bawa disposable panties ianya lebih mudah.

4. Tuala Wanita - 

Bagi ibu yang bersalin normal gunakan tuala wanita khas untuk selepas bersalin,kerana darah yang keluar agak banyak, manakala bagi ibu yang bersalin operation cukup sekadar tuala wanita biasa yang kita guna time Period(haid), ini kerana darah tidak begitu banyak, namun jika khuatir anda juga boleh sediakan tuala wanita khas untuk bersalin supaya anda berasa lebih selesa.

5. Kelengkapan Mandian - 

Tuala mandi dan carilah beg kecil yang kalis air yang boleh memuatkan berus gigi, ubat gigi, syampo, sabun badan dan pencuci muka (jika perlu) huhu sebab pengalaman saya yang lepas-lepas tak sempat pun nak cuci muka. Kalau boleh bawalah yang set travel sebab lebih kecil dan jimat ruang.

6. Alat Penjagaan Diri -

Ini pun perlu dimasukkan dalam beg kecil seperti bedak, sikat rambut, deodorant, getah atau sepit rambut. Kalau boleh bawalah yang set travel sebab lebih kecil dan jimat ruang.

7. Stokin Tebal -

Ibu perlu pakai ketika berada di labour room kerana suhu biliknya yang tersangat sejuk, samada bersalin normal atau operation.

Ibu juga perlu pakai selepas bersalin ketika di dalam wad supaya tak sejuk dan dapat menghalang angin masuk ke badan.

8. Plastik Sederhana Besar -

Jangan lupa bawa plastik supaya mudah suami nak bawa balik uri kita tu nanti. Ingat, basuh bersih-bersih dan tanamlah ia dengan baik. Jangan dibuang begitu sahaja kerana bimbang dimakan oleh binatang.

9.  Air Zam-zam dan Kurma -

Bagi ibu yang bersalin normal anda perlukan tenaga dan seeluknya minumlah air zam-zam dan kurma sebab kurma memang membekalkan tenaga supaya anda bertenaga ketika di labour room tu nanti. 

Ada juga yang dinasihatkan makan telur rebus atau makan pisang dan minum milo atau minum ESP Minuman penambah tenaga yang dicampurkan dengan milo atau jus buah-buahan supaya lebih bertenaga dan ingat! anda perlu makan makanan yang mengenyangkan dan jangan dibiarkan perut kosong ini kerana anda memang perlukan tenaga yang banyak sewaktu proses kelahiran biasa.

10. Minyak Selusuh atau Minyak Zaitun -

Saya minum minyak zaitun walaupun saya bersalin secara cesarean sebab tu pesan ibu angkat saya sewaktu belajar di luar negara, ianya bagus untuk proses penyembuhan luka dan jika bersalin normal ia juga memudahkan serta melancarkan proses kelahiran. Namun kita di Malaysia memang sudah sebati dengan pengguna minyak selusuh so terpulanglah pada anda ye.

11. Plastik Baju Kotor -

Jangan lupa bawa plastik untuk di masukkan baju kotor yang telah digunakan, tak kiralah baju ibu mahupun baju baby anda supaya tak tercampur dengan pakaian yang bersih.

12. Set Bersalin -

Tak kisahlah set bersalin jenama apa yang anda akan amalkan yang penting anda makan ikut seperti yang telah disarankan. Bagi saya tiada set bersalin yang terbaik selain Set Bersalin Shaklee yang lengkap dan mudah diamalkan, sangat sesuai untuk mereka yang bersalin normal mahupun cesarean seperti saya, ini kerana anda boleh terus mengambil dan mengamalkannya tanpa perlu berpantang itu ini dan sangat sesuai untuk  ibu-ibu bekerja yang tak suka perkara yang renyah dan remeh.

Kalau saya, sebelum cesar lagi saya dah ambil Vitamin C siap-siap untuk tenaga dan penyembuhan luka dalaman. Sewaktu di dalam wad selepas bersalin pun saya akan makan Vitamin C dan Vitamin B untuk kekal bertenaga dan mempercepat proses penyembuhan luka pembedahan, bukan apa kadang-kadang penat nak jaga baby ni, buatnya baby jenis berjaga malam, aduh lagi la perlukan tenaga dahla baru lepas operation nak jaga diri lagi nak jaga baby lagi.

Untuk mengelakkan stress dan meroyan saya ambil Vitamin B yang teryata bagus dalam mengatasi stress dan menggalakn emosi yang lebih stabil. Ini perlu dijaga dan dikawal dengan baik kerana ketika ini badan kita tersangat lemah dan kita mengeluarkan darah kotor yang mana anda ketahui syaitan lah yang paling rapat berdamping ketika badan lemah dan dalam keadaan kotor berdarah. So stress dan marah-marah memang perlu dielakkan pada waktu ini.

Set Bersalin dan Berpantang Terbaik Shaklee



Senarai Brangan Keperluan Baby


1. Tuala Mandi baby.

2. 2 Helai Bedung / Selimut Baby.

3. 3 pasang Sarung Tangan dan Sarung Kaki.

4. 3 Pasang Pakaian Baby yang lengkap - Seluar Panjang dan Lengan panjang (dikhuatiri sejuk)

5. Lampin pakai buang / pampers - Bawalah size new born jika baby kecil dan jika besar size S (bawa banyak pun tak apa sebab awal-awal kelahiran baby akan kerap buang air besar dan tinggalkan dalam kereta)

5. Lampin / Tuala Kecil - untuk lap susu, muntah baby dan mungkin untuk apa-apa kegunaan.

6. Tisu Basah dan Tisu Kotak - Cari yang bersaiz kecil.

7. Minyak Telon / Minyak Yuyi - disapu ke perut baby dan tapak kaki baby.

Brangan Baby yang Perlu dibawa ke Labour Room

1. Baju Lengan Panjang sahaja (seluar tak perlu bawa)

2. Selimut baby / Kain Bedung Baby

3. Tuala baby (jika diminta oleh nurse)

3. Sepasang Sarung tangan dan sarung kaki

4. Sekeping Lampin Pakai Buang / Pampers

Semua keperluan ibu dan Bayi ini perlu disimpan di dalam beg dan diletakkan di tempat yang mudah dicapai atau boleh terus dimasukkan ke dalam kereta.


Antara Doa yang Boleh Diamalkan Ketika Di Labour Room/Dewan Bedah




Semoga panduan ke hospital untuk bersalin ini menjadi panduan dan tips berguna buat ibu-ibu dan bakal ibu di luar sana yang ingin membuat persiapan sebelum proses kelahiran orang tersayang..jika bagus bolehlah dikongsikan dengan kawan-kawan yang lain ye..Semoga anda sentiasa tenang dan sihat selalu.

Jika berminat dengan Set Bersalin Shaklee, Set Banyakkan Susu Ibu atau Set Slimming Shaklee samada full set atau set yang bajet anda bolehlah menghubungi saya ye..insyaallah saya akan cuba bantu anda sebaik yang mungkin.



Untuk maklumat lanjut mengenai kefahaman produk / pembelian produk / keahlian shaklee / ingin jana pendapatan dari rumah, anda boleh terus berhubung dengan saya melalui :


WhatsApp : 0182064760  Facebook : Haida Nordin







4 comments:

  1. ini bukan setakat ibu mengandung , suami pun kena ambil tahu

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu..suami pn perlu ambil tahu..stuju sgt:)

      Delete
  2. alhamdulillah sudah 6 kali lalui pengalaman begini... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah 6x dh sis..tahniah..mmg pengalaman yg trlalu berharga..

      Delete