Monday 4 May 2015

Kenapa Ibu Berpantang Meroyan?

Ketahui Gejala Meroyan atau Kemurungan posnatum

Kenapa ibu-ibu yang berpantang mudah terdedah kepada stress atau disebut juga meroyan? Meroyan atau kemurungan selepas bersalin adalah perkara yang biasa yang sering melanda ibu-ibu yang sedang berpantang ianya adalah disebabkan perubahan hormon secara mendadak di dalam badan kita. Dianggarkan lebih kurang 80% ibu-ibu berpantang mengalaminya selepas melahirkan anak. Kebanyakkannya beransur pulih dan ada juga yang berpanjangan serta terus kekal lamanya.

Baby Blues juga kadang kala di salah ertikan sebagai meroyan, walau bagaimanapun ianya adalah dua perkara yang berbeza. Jika hari-hari pertama kelahiran anda merasakan yang anda letih yang teramat sangat, merasa tertekan, muram dan lesu serta sering menangis itu tandanya anda mengalami simptom Baby Blues. Namun jangan terlalu risau kerana ianya tidak terlalu serius dan akan beransur pulih serta anda akan merasa lebih sihat pada hari-hari yang berikutnya. walau bagaimanapun meroyan dan Baby Blues adalah dua perkara yang berbeza ini kerana meroyan merupakan penyakit yang perlu dirawat dan memerlukan rawatan yang betul untuk menyembuhkan.



Meroyan Mengikut Pandangan Islam

Apabila badan kita terlalu lemah dan penat, di tambah pula kita di dalam keadaan yang bernajis (darah nifas) maka pendamping yang paling dekat ialah syaitan. Jadi perlu diingatkan bahawa ibu berpantang perlulah menjaga kebersihan diri dan mencuci darah kotor dengan sebaiknya. Jangan dibuang pad atau kain yang terkena darah tanpa dibasuh kerana syaitan memang sukakan benda-benda yang kotor.

Walaupun ibu berpantang tidak boleh solat namun, amatlah digalakkan untuk berzikir supaya kita sentiasa mengingati Allah dan tidak lalai serta tidak melayan perasaan stress yang hadir supaya diri dapat dilindungi.

Dengarkan di radio atau di hand phone alunan ayat-ayat suci Al-Quran di waktu pagi dan di waktu petang, selain untuk mengelakkan diganggu jin dan syaitan, ia juga dapat memberikan ketenangan buat ibu berpantang dan bayi anda. Kadang kala si suami sendiri perlu prihatin dan dapat membacakan ayat-ayat suci Al-Quran atau doa buat isteri dan baby. 

Suami dan ahli keluarga terdekat perlu peka dengan sikap ibu berpantang, sebarang perubahan negatif perlu diberi perhatian sewajarnya.

Suami dan ahli keluarga juga perlu memberi sokongan dari segi fizikal dan emosi. Perlu sentiasa menasihati ibu berpantang agar terus tabah dan kuat untuk menghadapi tempoh berpantang dan melayani kerenah bayi yang baru dilahirkan, kerana bayi juga memerlukan masa untuk menghadapi keadaan persekitaran dan alam yang baru buat mereka. 


Doa untuk diamalkan

Bagaimana nak tahu diri saya mengalami meroyan?

Tanda-tandanya adalah berbeza bagi setiap ibu berpantang, antara simptom-simptom awal yang mungkin dialami ibu berpantang ialah :
  • Muram
  • Rasa sunyi
  • Rasa berputus asa
  • Gelisah
  • Merasa bersalah
  • Sering menangis
  • Penat yang teramat sangat
  • Rasa terperangkap
Selalunya ibu berpantang akan mengalami satu atau lebih simptom pada masa-masa tertentu, tapi jika anda merasakan yang anda tidak berdaya langsung dan perasaan itu tidak beransur pulih dan reda sedikit demi sedikit dan tidak berkurangan, besar kemungkinan yang anda menghidapi meroyan atau kemurungan posnatum.

Apa yang menyebabkan ibu berpantang Meroyan atau Kemurungan Posnatum?

Tiada kajian khusus yang boleh menyatakan kenapa ia menyerang sesetengah wanita sahaja, namun mengikut kajian pakar antara puncanya adalah kekurangan hormon selepas bersalin dan perubahan hormon pada badan ibu berpantang.

Ibu berpantang juga merasa tertekan dengan perubahan persekitaran yang baru yang membuatkan ibu berpantang merasa letih untuk berhadapan dengan tugasan baru meraka dan diambah pula perlu melayani bayi yang sering menangis.

Sejarah kemurungan atau masalah sakit mental terdahulu dan kemurungan semasa hamil  juga adalah faktor terjadinya meroyan di samping kurangnya sokongan suami dan ahli keluarga terdekat.

Bahaya jika tidak dikawal 

Walaupun Meroyan atau Kemurungan Posnatum adalah perkara biasa bagi ibu berpantang namun jika tidak ditangani dan dirawat pada awalnya ia boleh mendatangkan bahaya pada diri sendiri dan bayi sehingga ada yang bertindak sehingga mencederakan.

Suami atau keluarga terdekat perlu peka terhadap keadaan kesihatan ibu berpantang serta perubahan pelik. dan jika didapati keadaan pesakit semakin serius, adalah dinasihatkan pesakit dibawa ke hospital dengan keadaan segera.

Kaedah rawatan

Jika didapati keadaan ibu berpantang berubah dan ianya tidak boleh dikawal, rawatan awal seperti pengambilan ubat-ubatan adalah diperlukandan bagi mengimbangi hormon.

Jika keadaan pesakit semakin serius, adalah dinasihatkan pesakit dibawa terus ke hospital dengan keadaan segera, supaya boleh dibantu.

Sekiranya keadaan ibu berpantang semakin serius, masalah akan dirujuk ke bahagian psikiatri untuk diambil tindakkan bagi membantu pesakit tersebut.

Adakah pengambilan suplemen membantu mengatasi meroyan?

Ya, ianya benar-benar membantu menangani masalah meroyan di kalangan ibu berpantang.

Vitamin B Complex - Mengandungi 8 jenis vitamin B yang lengkap yang mampu membantu memelihara kesihatan anda. Pengambilan vitamin B contohnya mampu menghasilkan hormon serotonin yang mampu membantu mengurangkan stress, meringankan perasaan, menyenangkan tidur dan mengurangkan rasa marah. Manfaat utama vitamin B ialah melawan tekanan iaitu memastikan kesihatan fungsi saraf, sekaligus dapat meredakan tekanan, kemurungan dan insomnia.


Gla complex -  Sangat-sangat membantu memperbaiki dan memperbetulkan hormon wanita selepas bersalin supaya kembali normal.Gla Complex  mampu membentuk prostaglandin yang bertindak mengawal selia hormon perempuan mahupun lelaki.




Anda juga mungkin berminat dengan perkongsian di bawah :


Untuk maklumat lanjut mengenai kefahaman produk / pembelian produk / keahlian shaklee / ingin jana pendapatan dari rumah, anda boleh terus berhubung dengan saya melalui :


WhatsApp : 0182064760  Facebook : Haida Nordin







2 comments:

  1. pernah dengar juga ibu meroyan ni
    kesian sungguh
    moga2 mereka segera sembuh

    ReplyDelete