Thursday 21 August 2014

Mencegah merawat dan menghindari kanser

Apa itu kanser?

Anggaran daripada World cancer report sebanyak 50% iaitu bersamaan dengan 15 juta orang peningkatan jumlah pesakit kanser menjelang tahun 2020 di seluruh dunia.Kanser merupakan pembunuh utama yang membunuh secara senyap.Kanser juga amat susah dan sukar untuk dikesan pada awal permulaannya.Jadi kita memang digalakkan supaya mencegah dan menghindari kanser sebelum kita disahkan menghidapi kanser.Apa yang amat merisaukan kita, penyakit kanser ini boleh berlaku kepada sesiapa sahaja dengan cara yang pelbagai.Justeru itu, kita dinasihatkan supaya menitik beratkan penjagaan kesihatan kita dan kesihatan keluarga serta mencegah dan menghindari dari menjadi mangsa kanser baca lagi..betapa pentingnya menjaga kesihatan diri dan insan tersayang

Kanser merupakan penyakit yang berkaitan dengan sel.Badan kita terdiri daripada berjuta sel dan ianya akan mati dan tercedara disebabkan faktor umur yang meningkat.Sel-sel ini akan berganti dengan sel-sel yang baru namun ada juga sel-sel yang tidak normal akan bertambah dan mengembang tanpa henti.Keadaan ini disebabkan kurangnya khasiat yang diperlukan tubuh badan untuk memperbaharui sel yang telah mati atau yang tercedera.Ia akan menyebabkan sel-sel yang tidak normal hidup lebih lama dari sel-sel yang normal serta sel-sel yang tidak normal pula akan membentuk sel-sel yang baru yang tidak normal juga.

DNA sepatutnya bekerja untuk menghasilkan sel-sel yang baru, namun jika badan tidak mendapat khasiat yang terbaik dan tidak mencukupi maka sel-sel yang dihasilkan juga kurang baik, ini akan mengeruhkan lagi keadaan pesakit kenser kerana semakin lama semakin banyak sel-sel kanser diaktifkan.





Tahukah anda apakah yang menyebabkan kanser?

1) Faktor Genetik - faktor keturunan(kehadiran gen-gen tertentu) yang boleh menyebabkan adanya ketumbuhan.
2) Faktor persekitaran - Pendedahan kepada sinar tertentu seperti bahan kimia
3) Jangkitan virus - Terdedah kepada virus atau dijangkiti virus tertentu
4) Perokok - Perokok tegar dan perokok pasif(individu yang tidak merokok namun terdedah kepada asap rokok)
5) Radikal bebas - pemusnahan atau pengubahan hasil daripada metabolisme tubuh baca lagi mengenai radikal bebas


Jenis-jenis kanser 

Kanser merupakan pembunuh di antara yang teratas di dunia, kanser juga merupakan salah satu punca kematian global dengan angka mencapai sebanyak 13 peratus bersamaan dengan 7.4 juta daripada punca kematian setiap tahun.baca lagi tentang jenis-jenis kanser

 Antara kanser yang biasa menyerang kaum lelaki ialah : 
1) kanser paru-paru
2) kanser perut
3) Kanser hati
4) kanser usus
5) Kanser esofagus(kerongkong)

Antara kanser yang biasa menyerang kaum wanita ialah :
 1) Kanser payudara
 2) Kanser paru-paru
3) Kanser perut
4) Kanser kolorektal
5) Kanser serviks

Cara mencegah, merawat dan menghindari kanser

Ada 3 faktor yang perlu kita fokus dan perlu ubah sebagai langkah mencegah, merawat dan menghindari kanser iaitu 

1) amalkan gaya hidup yang sihat
 - hindari terus punca utama kanser iaitu rokok dan minuman keras

2) makan makanan yang seimbang 
- elakkan makan makanan yang tidak teratur dan tidak seimbang. 

3) stress minimum
- jangan dibiarkan tekanan emosi dan stress yang berpanjangan menyelubungi diri
 (bagi anda yang selalu stress saya cadangkan anda ambil Vitamin B kerana ia amat membantu melancarkan peredaran darah dan menangani stress in sya allah)


Kehidupan hari ini kita lebih terdedah dengan pencemaran persekitaran dan pencemaran makanan, oleh itu, kita digalakkan mengambil suplement yang sesuai yang mampu membantu untuk mengawal dan meningkatkan kesihatan kita. Penyakit hari ini lebih advance jadi kita pun perlu advance juga dalam mencari penawar dan langkah mencegah dan merawat kanser yang lebih berkesan.

Namun, penyakit dan semua yang terjadi merupakan takdir dari Allah yang maha Esa..sebagai manusia biasa kita tidak boleh meramal apa yang bakal berlaku namun kita perlu berusaha dan berikhtiar mencegah dari terkena sebarang penyakit. Andai sudah ditakdirkan maka kita perlu terima dengan tenang dan redha.

Jom amalkan doa-doa ini..Berdoa juga merupakan cara kita berusaha dan berikhtiar untuk mencegah dari sebarang penyakit..Baca lagi doa-doa yang boleh diamalkan..

Doa untuk musnahkan sel kanser

Makanan yang perlu dielakkan dan dikurangkan

1) Daging merah
Daging bersifat asid yang sangat tinggi, sel kanser akan merebak dengan cepat pada persekitaran yang berasid.

2) Gula
Gula merupakan hayat kanser, dengan mengurangkan gula dalam diet harian bererti kita telah mengurangkan jangka hayat kanser

3) Makanan laut bercengkerang
Kebanyakkan makanan laut yang mempunyai cengkerang seperti kerang, kepah dan ketam mempunyai toksin yang tinggi

4) Makanan yang dijeruk
Makanan yang dijeruk mempunyai tahap keasidan yang amat tinngi, pengawet atau bahan yang digunakan untuk menjeruk makanan pula adalah berbahaya kepada kesihatan yang boleh merosakkan hati dan buah pinggang.

5) Alkohol
Jelas lagi bersuluh, alkohol itu membahayakan diri sebagaimana yang yang telah diceritakan di dalam al-quran.Kerana ia memberi kesan kepada hati, badan, ginjal, emosi ,otak dan sebagainya.serta boleh melumpuhkan sistem badan seseorang jika diambil dalam kuantiti yang banyak.

TESTIMONI



Master Lau Chu Hian

Bekas Pengacara NTV 7, beliau merupakan bekas pesakit kanser - tumor paru-paru dan telah menjalani kimoterapi selama tiga bulan..Beliau juga telah mengamalkan Alfalfa 10 biji sehari dan vitamin shaklee yang lain secara teratur setelah diperkenalkan oleh sahabatnya..kini beliau bukan sahaja boleh menjalani kehidupan seperti biasa malah beliau mengamalkan vivix si tonik ajaib dan vitamin shaklee yang lain untuk kesihatan dan kecerdasan diri.




           Antara vitamin yang diamalkan oleh Master Law dalam memastikan kesihatannya bertambah baik dan untuk benar-benar pulih dari kanser beliau mengamalkannya secara teratur Shaklee Vivix..Vivix memang membantu membaik pulih DNA yang rosak, dan memberikan keremajaan kepada kesihatan tubuh.baca lagi tentang vivix si tonik ajaib Walaupun umurnya sudah mencapai 50 tahun namun dia kelihatan awet muda dan tetap tampil cergas.

Mencegah lebih baik dari mengubati, jadi nasihat saya kepada anda yang mengalami kanser atau ketumbuhan apa kata anda cuba amalkan suplemen dari shaklee ini. Mudah-mudahan ia berkesan dan mampu membantu anda. Tak rugi pun kalau anda cuba mengamalkan produk shaklee ini sebab ianya vitamin dan bukan ubat. Selain dapat mengubati ia juga langkah yang bijak dalam mencegah, merawat dan menghindari kanser dengan cara yang selamat dan semulajadi. Anda juga akan mendapati tubuh badan anda bertambah sihat dan kulit pun makin cantik in sya allah.


Bertindaklah sekarang..cegah sebelum parah..



Sebarang pembelian@pertanyaan lanjut boleh diajukan terus kepada saya ( Haida) :
http://www.facebook.com/haida83
pm/sms/whatsApp : 0182064760
E-mail : inspirasihaida@gmail.com

No comments:

Post a Comment